Professionaliseringsagenda SKOzoK 2018-2019

Ook dit jaar bieden we kortlopende interactieve workshops aan, waar collega's elkaar kunnen ontmoeten en over een bepaald thema de diepte in kunnen gaan.  Hier lees je meer over het aanbod waaruit je kunt kiezen.

Bij voorbaat veel leerplezier gewenst!

Inschrijven
Inschrijven kan vanaf 8 juni. Je hebt tot 30 juni de tijd om je in te schrijven. Bij 25 deelnemers is de workshop vol. Is de workshop vol, maar wil je deze toch graag volgen? Vermeld dit dan bij het vakje 'opmerking'. Bij voldoende vraag wordt de workshop opnieuw gegeven.



Workshops en trainingen

Innovatieve leermiddelen! Dát klinkt uitdagend, spannend en … ‘n tikkeltje moeilijk misschien? 
Helemaal niet! Binnen SKOzoK willen we je er graag kennis mee laten maken. Deze workshop is geschikt voor leerkrachten van groep 1 – 8.

Op deze markt ontmoet je collega’s, leerlingen en anderen die je meenemen in de wereld van creatief, ontdekkend, ontwerpend leren, ‘maakonderwijs’, programmeren, oplossingen bedenken, filmen, presenteren, duurzaamheid, zonne-energie, virtual reality en nog veel meer. 

We starten om 14.00 uur met een korte, inspirerende presentatie. Vervolgens staat de markt voor je open. In ongedwongen sfeer loop je rond, ontmoet je elkaar, kun je vragen stellen en praktijkervaringen uitwisselen. Uiteraard kun je zelf de materialen uitproberen. Je krijgt tips hoe je je les kunt verrijken en aan welke doelen je werkt.

Wil je de materialen eens uitproberen met je leerlingen? Ook dat kan. Er zijn zogenaamde COOLboxen met innovatief materiaal te leen. 

Na afloop ga je met een hoofd vol ideeën naar huis.

Goed kunnen functioneren in de groep vraagt heel wat van een leerling. Leerlingen moeten hun aandacht blijven richten, impulsen onderdrukken, flexibel zijn en hun emoties kunnen reguleren. Allemaal vaardigheden die te maken hebben met zelfsturing, oftewel met de executieve functies. Als leerlingen deze vaardigheden beheersen, groeit de leerling niet alleen in zijn of haar ontwikkeling, maar krijg je als leerkracht ook meer ruimte en tijd om een groepje leerlingen extra te begeleiden of te observeren. In deze workshop leer je wat het belang is van de ontwikkeling van de executieve functies voor het leerproces en hoe je als leerkracht de executieve functies bij je leerlingen kunt stimuleren en versterken.

Heb jij leerlingen in je groep die het moeilijk vinden om op hun beurt te wachten, te luisteren naar een verhaal, of moeite hebben om zelfstandig te werken? Wil je meer informatie over executieve functies en weten hoe je deze kunt herkennen in de klas? Wil je meer handvatten om de executieve functies van je leerlingen te versterken Dan ben je van harte welkom bij deze workshop. 

Je gaat aan de slag met een eigen masterplan. Het is handig om een casus mee te nemen (op papier of in je hoofd). Wat drijft de leerling? Wat zou de leerling willen worden, wat is zijn of haar droom? Vanuit daar maken we een vertaling van de executieve functies naar de belevingswereld van de leerling. 

In deze workshop willen we je graag meenemen in het gepersonaliseerd leren en komen de volgende vragen aan bod: wat is gepersonaliseerd leren en waarom is de mindset van de leerling en leraar hierin zo belangrijk? 
En hoe kun je er samen met de kinderen voor zorgen, dat ze vanuit eigenaarschap gemotiveerd en betrokken werken aan hun leerdoelen? 

Hoe coach je leerlingen hierin en stimuleer je ze in het maken van keuzes, zodat je samen verantwoordelijk bent voor het leerproces, ieder vanuit zijn eigen rol. Veranderen vanuit het belang of vanuit het systeem? 
“De toekomst”, bij jou in de klas?

Naast een stuk inspiratie vanuit theorie waarin we ingaan op het “waarom”,  geven we tijdens deze workshop allerlei praktische tips zodat je in je eigen klas direct  aan de slag kunt gaan. We zetten je aan tot nadenken en bieden inzichten die prikkelen tot nog krachtigere lessen. 

Werkplezier voor leerkracht én leerling!

Van de noodzaak om te (leren) bewegen in het perspectief van opvoeding tot een gezond leefpatroon is iedereen doordrongen. Maar gebruik maken van de beweegdrang om te leren vraagt kennis.

Wil je weten waarom “Zakdoekje leggen” zo’n belangrijk spel is? Wat voor effect dat heeft op latere ontwikkelingsfasen?  Wat is het belang van ritme in relatie tot de taalontwikkeling op de middenbouw? Wat doen gooien en vangen voor concentratie? Hoe bepaal je of een kind aan de pengreep toe is? 

Verwacht geen workshop met wervelende beweging en spelletjes, maar wel veel kennis van het waarom je die leuke spelletjes doet.

Als je moeite hebt met lezen en schrijven, ervaar je daar iedere dag de belemmeringen van. Ondanks veel oefenen lukt het vaak niet om het beste uit jezelf te halen en dat frustreert. Wij als leerkracht kunnen die frustratie voor een heel groot gedeelte wegnemen, door de leerling in de groep aan zijn tafeltje met Kurzweil de teksten mee te laten lezen.

Leerlingen kunnen inmiddels met een Windows-device en iPad zelfstandig in de groep met Kurzweil (versie 15) werken. Wil je daar meer van weten? Ook komend jaar organiseren we in samenwerking met Lexima, uitgever van Kurzweil, drie workshops voor leerkrachten.

In de training wordt er een koppeling gemaakt naar het ‘leren leren’. Hoe zet je als leerkracht de leerling aan tot het werken met Kurzweil? Lezen, mindmappen en teksten markeren en uittreksel maken zullen hierbij behandeld worden met tips waarvoor deze functies in de praktijk door de leerling zelf in te zetten zijn. Ook is er tijdens de training aandacht voor de inhoud van het programma, zodat je weet waar je wat kan vinden. 

N.B. Indien er vraag naar is, kan dit ook een training worden voor gevorderden.

Aansluitend op iedere leerkrachtworkshop vindt er tussen 16.30 en 18.00 uur ook een workshop voor leerlingen en hun ouders plaats. Informatie over de manier van aanmelding wordt z.s.m. gecommuniceerd zodat ouders en hun kind zich hiervoor tijdig kunnen opgeven via de groepsleerkracht.

Persoonlijke gegevens

* verplicht veld