Vrolijke scholen

  • Vrolijke scholen

Afgelopen juli ging Hugo Levie, voormalig directeur van de PO-Raad, met pensioen. Op 4 juli nam hij afscheid tijdens een bijeenkomst in Nemo in Amsterdam. Ten overstaan van zo’n 140 mensen uit het basisonderwijs, onder wie een aantal clusterdirecteuren van SKOzoK en bestuurder Ingrid Sluiter, hield hij een verhaal met als uitgangspunt de vraag: Wat zijn de kenmerken van een vrolijke school?
Hugo Levie bezocht tussen april en juni 2018 verschillende scholen in het hele land, waaronder twee van onze scholen. Dit is wat hij daarover vertelde (uit het tijdschrift Basisschoolmanagement (BSM)):

“Ik sprak met Ingrid Sluiter, bestuurder van SKOzoK met 30 basisscholen in Brabant. Een organisatie die helemaal gericht is op vertrouwen en leren op elk niveau. Binnen SKOzoK heerst geen tegenstelling tussen school en bestuur. Er wordt überhaupt niet meer gesproken over ‘bovenschools’ maar over gemeenschappelijk. Er is bijvoorbeeld niet één IB-er per school, maar een gedeeld team van kwaliteitszorgmedewerkers.
Maar ook de andere bestuurders hoorde ik vol lof praten over hun directeuren en omgekeerd. Niks liefdeloze relatie. Wel werden veel mobiliteits- en personeelsproblemen aangepakt. Op elk niveau.

Iets wat me opviel en waar ik van tevoren niet bij stil had gestaan, was dat op veel van de twaalf scholen de kinderen en leerkrachten een aantal symbolen gebruikten, een eigen taal om met elkaar over hun leerproces te praten. Op De Waai waren het de symbolen sleutel, domino, ballon, matroesjka. Bij de scholen van SKOzoK zijn het monstertjes met een geinige naam die een leerstrategie afbeelden. Moni, een octopus, ‘die kijkt of alles goed gaat’. Of Ikke ‘weet waar hij goed in is en waar hij nog kan groeien’.
Die eigen taal gebruikten de kinderen en leerkrachten ook om over hun emoties en hun ontwikkeling te praten. Bij een school van SKOzoK ontmoette ik Sam die een tipblad voor zichzelf had gemaakt, waarbij hij de monstertjes gebruikte om de tips aan zichzelf simpel weer te geven. Het ‘aan staan’ dat ik als eerste noemde, vereist dat de leerlingen en leerkrachten elk op hun niveau een vorm van zelfreflectie ontwikkelen en delen.”

Lees hier het volledige verhaal van Hugo Levie in het tijdschrift BSM.

Terug naar het overzicht

De kracht van een kleine ...

De kracht van een kleine school

De scholen zijn weer begonnen!

Bestuurswisseling SKOzoK

Bestuurswisseling SKOzoK

SKOzoK bereidt zich voor op een bestuurswisseling omdat ...

Fijne zomervakantie!

Fijne zomervakantie!

Wij wensen iedereen een heerlijke zomervakantie toe!