Kennismaken met robot Eddy

  • Kennismaken met robot Eddy

Dit is de 21e eeuw. Onze manier van leven raakt steeds meer doorspekt van iets digitaals en dus verandert ook onze manier van leren. Programmeren en robotica zijn hot items; ze openen vele deuren, ook in het onderwijs. Maar een robot in de klas? Hoe werkt dat?

En toen was Eddy er! De Rolf groep en Hogeschool de Kempel introduceerden Eddy als de onderwijsrobot. Basisschoolleerlingen en -leerkrachten konden kennismaken met deze bijzondere robot in het onderwijs. Leerkrachten gebruiken zijn maak- en gebruiksomgeving om zelf lesactiviteiten met Eddy te ontwikkelen. Leerlingen kunnen van hem leren door met hem te praten, spelen en lachen. Eddy kan van alles! Stagiaire Chantal van Hogeschool de Kempel was in de gelegenheid om deze robot vanuit haar opleiding in te zetten op haar stageschool de Zonnewijzer in Valkenswaard. Ze stelde een plan op waarin ze Eddy binnen de sociaal-emotionele ontwikkeling wilde inzetten.

Voor de kinderen was de robot totaal nieuw. Toen ze hem zagen, kwamen er direct vragen. Iedereen was  nieuwsgierig naar zijn kunnen. Eddy stelde zichzelf even voor en gaf daarna uitleg waarom hij in deze groep was en wat hij kwam doen.
In het eerste gedeelte van de les sprak Eddy alle leerlingen persoonlijke toe (met hun voornaam) en vroeg hen om te vertellen hoe ze zich voelden. De kinderen reageerden spontaan op zijn uitnodiging. Als ze hun antwoord hadden gegeven, mochten ze Eddy op zijn hoofd aanraken.
In de tweede ronde had Eddy een aantal stellingen die te maken hadden met hoe je in een bepaalde vervelende situatie zou handelen als... de leerlingen mochten hier een oplossing voor kiezen. Deze stonden op een kaart. Deze moest een leerling dan voor de ogen van Eddy houden, waarna hij de kaart scande. Vervolgens vroeg hij naar de motivatie van het antwoord. Ook nu moesten de leerlingen de robot even aanraken als ze gereed waren met hun antwoord.
Tot slot genoten de kinderen van een optreden van Eddy met een dansje van Gangnam Style en de tango.

Eddy deed er even toe. De kinderen waren zeer open en betrokken bij zijn vragen en uitnodigingen. Er werd goed nagedacht over de te geven antwoorden en er werden goede argumenten bij benoemd. Ook zag ik bij de kinderen verwondering: die robot herkende aan een kaartje je naam! Niet alleen een prima introductie maar ook een erg goede toepassing. Natuurlijk vergt het programmeren wat tijd, maar het was prima uitgedacht door Chantal. Het sloeg erg aan bij onze groep!

Terug naar het overzicht

Bijzondere Dag van de ...

Bijzondere Dag van de Leerkracht

Ieder jaar op 5 oktober zetten wij onze leerkrachten in het ...

Flexpooler bij SKOzoK!?

Flexpooler bij SKOzoK!?

Je carrière als leerkracht starten bij SKOzoK? Flexpoolers ...

Maak kennis met St. Servatius

Maak kennis met St. Servatius

De leerlingen van St. Servatius laten u graag hun school ...